Cum vor supravietui astronautii viitorului radiatiei cosmice?

Asa cum va asteptati, lista de verificari de siguranta pentru a trimite oameni in spatiu este destul de lunga. Ea cuprinde, bineinteles, o nava spatiala functionala pentru transport si costume speciale de protectie. Mai sunt si considerente de ordin practic, cum ar fi un stoc suficient de mare de alimente si apa, unelte ce pot fi utilizate intr-un mediu cu gravitatie zero si metode de comunicatie cu Pamantul.

Spacewalk

NASA si celelalte agentii spatiale ce pregatesc aceste misiuni antreneaza si echipeaza corespunzator astronautii pentru zboruri in spatiul cosmic, dar exista un domeniu caruia nu i s-a acordat atentia cuvenita - in principal pentru ca, pana recent, zborurile de lunga durata nu au fost luate in calcul. Astronautii se confrunta cu riscuri majore de sanatate, unele inca putin cunoscute. Expunerea la radiatii pe o perioada lunga de timp este unul dintre riscurile ce par a impiedica calatoriile de durata pe distante lungi. Daca nu vom gasi metode de a proteja astronautii in cazul expunerii pe termen lung sau macar de a reduce nivelul radiatiilor la un nivel suportabil nu vom reusi sa supravietuim pe Marte. Nici macar cat pentru o vacanta de cateva zile.

In incercarea de a promova cercetarea in acest domeniu destul de neglijat, o echipa internationala de cercetatori de la Centrul de Cercetare Ames (NASA) au trasat directiile ce trebuie urmate pentru a imbunatati radiorezistenta oamenilor.

Surse de radiatie cosmica

Sursele majore de radiatie in spatiu sunt 3 la numar: razele cosmice galactice (eng. galactic cosmic rays), radiatia Soarelui si centurile de radiatii Van Allen ale Pamantului
Lucrarea lor stiintifica, publicata in revista Oncotarget, propune cateva solutii posibile prin care oamenii sa fie pregatiti sau... imbunatatiti pentru a rezista iradiatiilor HZE (radiatie cosmica). Asa cum arata NASA Space Radiation Health Project, in afara efectelor imediate - cum ar fi Sindromul Radiatiei Acute (eng. acute radiation sickness) - expunerea la radiatii creste riscul anumitor cancere, mutatii genetice, produce distrugeri ale sistemului nervos si poate provoca chiar banala cataracta. In zeci de ani de cercetare spatiala, NASA a colectat date legate expunerea la radiatii a tuturor astronautilor sai. Chiar daca acest lucru a ajutat la intelegerea efectelor expunerii la radiatie, nu a condus la elaborarea unor strategii de reducere, sau, ideal, de preventie a acesteia.

Oameni radiorezistenti

E randul echipei internationale de cercetatori sa intervina. Cu ajutorul stiintei moderne - editare genetica, depistarea indivizilor predispusi genetic la a fi radiorezistenti, terapia genelor, chiar si criogenie sau bio-banking - astronautii viitorului vor putea dezvolta radiorezistenta, pana la nivel biologic. Pe langa faptul ca exploreaza aceste metode limita, scopul lucrarii echipei este acela de a sublinia importanta investitiilor imediate in domeniul cercetarii in radiobiologie, biogerontologie, medicina regenerativa si inteligenta artificiala, pentru a putea gasi solutiile potrivite cat mai rapid.

Acum si nu intr-un viitor indepartat. "Mai devreme sau mai tarziu va trebui sa o facem - sa parasim Pamantul si sa ne aventuram in adancul spatiului" spune Dmitry Klokov, unul dintre autorii lucrarii si sef al Sectiei de Radiobiologie si Cercetare al Laboratorului Nuclear Canadian intr-un comunicat de presa. "O astfel de calatorie, cu o durata de unul sau mai multi ani in afara magnetosferei Pamantului, ar reprezenta o provocare dura pentru sanatatea astronautilor datorita radiatiilor cosmice. Este bine sa incepem sa ne gandim de pe acum la rezolvari".

Reducerea riscurilor radiatiilor cosmice

Metode de a reduce riscurile radiatiei asupra sanatatii in cazul calatoriilor de lunga durata. De la selectia medicala a indivizilor radiorezistenti la terapii genetice.

Progresul in oricare din aceste domenii ce pot facita calatorii sigure, de lunga durata, in cosmos ne ajuta sa intelegem cum putem prelungi viata in general. "Traseul propus faciliteaza imbunatatirea biologiei omenesti peste limitele ei naturale, si ajuta nu doar la prelungirea longevitatii sau rezistenta la boli, ci este esential in efortul explorarii spatiului" spune João Pedro de Magalhães, Administrator al Fundatiei de Cercetare in Biogerontologie si co-autor al lucrarii.

Astfel, studiul facut de echipa nu va ajuta doar astronautii viitorului cu destinatii extraterestre, ci si pe cei ce raman in urma, cu picioarele pe Pamant.

Din ciclul "Istoria Ideilor Contemporane" citeste si:

Realitatea este matematica - dupa Max Tegmark